vineri, 29 ianuarie 2010

Jerome David Salinger (n. 1 ianuarie 1919, d. 27 ianuarie 2010)

Născut la 1 ianuarie 1919, în New York, din tată evreu şi mamă irlandeză, Jerome David Salinger a studiat creative writing la Universitatea Columbia din NY, a fost chemat să facă serviciul militar în 1942, pe front, participând la cel de-al Doilea Război Mondial. Traumatizat de această experiență, Salinger va scrie povestiri din perspectiva soldaților întorși de pe front, care nu mai comunică decât cu copiii, pentru care lumea nu mai are gust, culoare ori sens.

J D. Salinger, considerat unul dintre cei mai influenți scriitori americani, dacă nu chiar cel mai important de după cel de-al doilea război mondial și cu siguranță un clasic al literaturii secolului XX, și-a câștigat treptat o faimă paralelă prin nevoie și decizia de a se retrage inițial din realitatea editorială, și apoi definitiv din viața publică. N-a mai publicat nimic din anul 1965.

Dorința lui de a scăpa de notoritate a devenit la fel de notorie scrie presa, ”Garbo al literaturii”, J. D. Salinger a trăit izolat de mass-media aproape 50 de ani. Mitul Salinger a fost declanșat de literatura lui de cea mai bună calitate, care oferea ceva anume, una dintre cele mai adictive emoții literare după cum amintește The New Yorker în materialul Ce a declanșat Holden? – hrănea acel sentiment de deziluzie în fața vieții, de nefericire melancolică cultivată de o minte sclipitoare. Iar decizia lui de dispărea total a alimentat isteria.

In ultimul său interviu, din 1974, pentru NYTimes, Salinger a declarat că adoră să scrie, dar de-acum înainte „doar pentru propria plăcere”. A mai spus că a atenția mass-media care i se acordă i se pare intruzivă și că îl costă foarte mult toată această luptă de a-și apăra intimitatea. “Am devenit în ochii oamenilor un om ciudat, dar tot ce-mi doresc e ca munca mea și viața mea să-mi fie lăsate în pace”.

Odată cu moartea lui, presa a reiterat întrebarea – oare ce se va întâmpla cu manuscrisele nepublicate, dacă ele există.

Salinger trebuie citit in adolescenta. Atunci cand esti plin de intrebari, de dorinte neimplinite, cand esti in conflict cu toata lumea. Asa intri mult mai bine in pielea personajelor si intelegi cam tot ceea e de inteles. Daca insa il citesti dupa 20 si ceva de ani, cand ai trecut de perioada aceea, iti este mult mai greu, si eu din pacate fac parte din ultima categorie. Am citit "De veghe in lanul de secara" doar in urma cu cateva luni si am fost un pic dezamagit, mai ales ca era un roman foarte laudat. Dar am inteles ca de fapt este un roman de citit cand esti pusti si te poti identifica mai usor cu Holden si ceilalti.

Jerome David Salinger "a murit miercuri în locuinţa sa din New Hampshire", în nord-estul Statelor Unite, a confirmat Philis Wesburg, agentul scriitorului. Scriitorul a murit de cauze naturale, la vârsta de 91 de ani.

Drum bun si Odihna placuta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu