miercuri, 1 decembrie 2010

Eu sunt roman...

1 decembrie ziua nationala a Romaniei. Ce mandrie. Oare? Poate candva aceasta zi mai insemna ceva pentru cetatenii acestei tari sarace. Dar astazi, cand abia mai putem sa ne taraim viata de pe o zi pe alta, cati dintre noi ne mai putem bucura de ziua asta? Cu adevarat?

Ce mai semnifica astazi 1 decembrie? Pentru noi romanii de rand. O zi libera de la serviciu. Prima zi din ultima luna a anului. Debutul lunii cea mai incarcata din an. Macar simbolic.

Si cum este ea sarbatorita? Cu aceeasi parada militara si cu acele cozi infernale pentru o mica portie de fasole cu ciolan. Asa de rau am ajuns sa ne milogim pentru o farfurie de fasole. Si "marea parada militara" care din cate am inteles costa o mica avere din bugetul si asa de mic al tarisoarei noastre. Tancurile sunt aduse din cate am inteles tocmai de la Bistrita si transportul, depozitarea si toate celelalte cheltuieli fac o gaura impresionanta in bugetul tarii. Dar avem cu siguranta nevoie de aceasta minunata reprezentatie. Fara ea am nu am mai fi romani, poate.

Si bineinteles de fiecare 1 decembrie, televiziunile fac fel si fel de emisiuni, care mai de care mai speciale, in care intrebare preponderenta este: esti mandru ca esti roman?

Daca stau bine sa ma gandesc nici nu stiu care ar fi raspunsul la aceasta intrebare. Daca as spune-o fara sa gandesc, spontan probabil ca raspunsul ar fi "da". Dar gandindu-ma la ce as putea sa fiu mandru: ca ne chinum sa construim o autostrada in 20 de ani si ca suntem fericitii de fiecare data cand dam in folosinta cate 10 km la fiecare 6 luni; ca desi suntem o tara foarte frumoasa, foarte bogata si foarte inzestrata turismul nostru este la pamant; sa ca invatamantul este la cel mai de jos nivel; ca tinerii sunt batjocoriti, ca abia asteapta o ocazie sa plece din tara; si ca in general ne batem joc de valorile noastre si dupa ce nu mai sunt incepem sa le apreciem, etc. Pentru asta nu stiu daca as putea spune ca sunt asa de mandru.

Poate ca sunt prea dur, am asteptari prea mari si cum ar spune multi comentez fara sa fi realizat nimic remarcabil in viata. Este posibil, dar vazand ce se intampla in jurul si care sunt conditiile nici nu cred ca foarte multe lucruri pot fi realizate aici. Din pacate. Asa ca probabil majoritatea dintre noi, daca doresc cu adevarat sa se realizeze se vor orienta spre noi meleaguri. Si este mare pacat. Dar asta este.

In concluzie e clar, eu nu sunt asa de mandru ca sunt roman. Dar voi sunteti?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu