duminică, 26 septembrie 2021

Polonia de la A la Z

Cum 2020 a fost un an sarac in excursii, am stabilit ca anul acesta sa recuperam si ne-am propus sa facem trei vacante. 

Asa cum am vazut in postarea anterioara, prima a fost spre mare, Macedonia-Albania, urmand ca urmatoarea sa fie in Polonia.

A fost o provocarea aceasta calatorie, mai ales datorita duratei, de 11 zile, si mai ales privind bagajul, deoarece am pastrat traditia si am plecat doar cu un rucsacel. Dar am reusit sa ma descurc. Ne-a ajutat si vremea, nefiind foarte cald, nu am transpirat in mod excesiv.

Am ales sa vizitam cele mai importante orase din Polonia, iar traseul nostru a aratat cam asa: Varsovia-Gdansk-Poznan-Wroclaw-Cracovia-Lodz. Putem spune ca am vazut mare parte din aceasta tara si am fost impresionat de ce am gasit aici. Poate sa fie un exemplu pentru Romania, asta e parerea mea.

Am beneficiat de faptul ca la sfarsit de august inca nu se instalase valul 3 al pandemiei nici la noi si nici la ei, si am avut nevoie doar la intrare in Varsovia sa aratam certificatul verde european, in rest am fost lasati sa ne vedem de treaba.

Ca mod de a ajunge in Polonia, noi am folosit avionul. Cea mai folosita linie aeriana spre aceasta destinatie este LOT, companie aeriana poloneza, dar fiind o companie de linie, preturile nu sunt cele mai mici. Daca nu va deranjeaza mai mult timp pierdut prin aeroporturi, se gasesc zboruri mai ieftine cu escale, Munchen, Viena, Bergamo, dar in loc de aproximativ 2 ore se ajunge pe la 5 ore.

Pentru Varsovia noi ne-am rezervat 3 zile si jumatate, dar se poate face si in 48 de ore, in functie de ce planuri aveti. Este un oras foarte frumos, modern, aerisit, plin de spatii verzi, un exemplu pentru multe capitale europene.

Noi am ajuns intr-o dupa amiaza de sambata, dupa ora 16. Din aeroport exista multe moduri rapide de a ajunge in oras, autobuze, tren, sistemul lor de transport este foarte bine pus la punct. 

Avand o după-amiază de sambata de petrecut, dupa ce ne-am cazat - am ales un dragut apartament prin Airbnb, chiar in apropierea ambasadei României - am luat la pas orasul. Fiind flamanzi, ne-am oprit prima data la Hala Koszyki, un loc recomandat pentru a servi masa, si chiar am gasit mancare pe toate gusturile - restaurante americane, burgeri, sushi, pizza, dulciuri, cam orice ai pofti.

Apoi am luat-o la pas pe frumoasele bulevarde. Pe seara ne-am oprit la un celebru local, Manekin - in care se servesc pankase de toate felurile: sarate - shaorma, tortilla, cu branza, etc; dulci - iar aici sunt fel si fel, cu mascarpone, nutella, raffaello, ciocolata de toate felurile, fructe, inghetata; o minunatie, bombe calorice, doar sa te tina stomacul. Este un local foarte popular, a trebuit sa asteptam afara la coada pana s-a eliberat o masa. Dar merita.


Ne-am incheiat seara cu o plimbare pe malul Vistulei, raul cel mai mare din Polonia. Au amenajat foarte frumos, o zona de promenada foarte populara, fiind si sambata seara foarte animata, terase, sezlonguri si oameni care veneau in valuri, de multe ori cu bautura in mana, doar pentru a sta pe malul apei impreuna cu cei apropiati.

Dupa o odihna bine-meritata, eram pregatiti pentru o zi full. Si chiar asa a fost. Am inceput prin traversarea raului pe unul din nenumaratele poduri si vizitarea Stadionului National. Apoi ne-am indreptat spre unul dintre obiectivele de neratat: Gradina Bibliotecii Universitare. Este o gradina construita pe acoperisul bibliotecii, plina de verdeata, flori, banci si o zona de petrecut timpul liber. Intrarea este libera si, fiind duminica, a fost foarte animata, am dat chiar peste cateva mirese.


Apoi am ajuns in centrul istoric, unde se gaseste Coloana lui Sigismund si Palatul Regal, iar langa este o terasa de pe care se poate admira Palatul Regal, orasul vechi, raul, stadionul si in general Varsovia de sus. Nu exista lift, iar scarile sunt putin incovoiate. Taxa este de 6 zloti, dar merita.

Dupa care am luat Centrul Vechi la pas, am admirat magazinele cu suveniruri, fel si fel de artisti stradali si in cele din urma am hotarat ca este timpul sa ne asezam sa savuram o masa traditional poloneza. 

Cel mai popular restaurant polonez din capitala este Zapicek. Il gasesti foarte des in drumul tau, dar de multe ori este foarte populat. Serveste mancare traditional poloneza, in special vestitele lor pierogi, un fel de coltunasi. Sunt atat ca fel principal - umplute cu branza, carne, cartofi, spanac, etc., cat si dulci - fructe de padure, branza dulce, fel si fel de sosuri. Pot fi prajite in ulei sau fierte. Nu trebuie ratate. Si nu evitati berea poloneza, merita incercata si savurata in cantitati cat mai potrivite.

In urmatoarea zi am vizitat Palatul Culturii, si am urcat pana la etajul 30, de unde am putut admira intregul oras, o priveliste de vis, chiar daca ziua a fost cam innorata. Alte locuri vizitate de noi au fost Muzeul Polin (în care este prezentată viata evreilor polonezi de cand s-au asezat aici și pana la holocaust), Centrul Stiintific Copernicus, foarte popular, mai ales pentru cei mici (neaparat sa va cumparati bilete cu cateva zile înainte), muzeul Wodki, daca vreti sa aflati istoria vodkai poloneze - foarte interesant, se termina cu o degustare.


In concluzie, este un oras care trebuie sa fie neaparat pe listele voastre de vizitat, nu trebuie ratat si trebuie savurat asa cum merita.

Noi ne-am continuat calatoria mai la nord si am plecat spre Gdansk. Un orasel foarte simpatic in nordul continentului, despre care am auzit numai lucruri frumoase. Si asa a fost. Am folosit ca mijloc de transport trenul. Desi mai au si ei intarzieri, totusi se misca destul de bine. Noi am facut economie si am mers cu trenuri intercity, la clasa a 2-a, dar totusi s-a mers bine, cu viteze de 160 km/h. Este indicat sa iti bilet cu o zi inainte, pentru a gasi loc, exista riscul sa calatoresti in picioare.

Gdansk este un orasel micut, dar foarte populat, plin de turisti. Cam totul se invarte in jurul centrului vechi, care este magnific. Casele în stil nordic, colorate si asezate in linie, care nu au cum sa nu iti placa si sa nu te faca sa le fotografiezi din toate unghiurile posibile. Plimbarea pe malurile raului Motlawa este foarte placuta, mai ales daca esti un fan al acestui tip de activitate. 

Am urcat in cupola bisericii Sfanta Maria, de unde am putut admira intregul oras, o priveliste de zile mari. Sunt aproape 500 de trepte de urcat, dar cand ajungi sus iti dai seama ca a meritat sa te arda genunchii.

Centrul vechi este traversat de Strada Lunga sau cum ii spun polonezii "Dluga", si pe ea sunt amplasate marea majoritate a obiectivelor turistice din Gdansk: Macaraua medievala, Poarta Verde, Fantana lui Neptun, Primaria, Curtea lui Arthur, Capela Regala. Strada Lunga reprezinta centrul cultural si istoric al orașului. Un orasel foarte simpatic, care merita cel putin o zi din viata noastra.

Calatoria a continuat mai spre sud, urmatoarea oprire este Poznan. Al cincilea oras al Poloniei dupa numarul de locuitori, Poznan este un oras turistic, plin de spatii verzi, parcuri si locuri de promenada. 

Unul dintre cele mai importante atractii este Muzeul National, urmand apoi Primaria, Zamek - cladirea care a fost folosita de nemti ca sediu in timpul războiului. Zona cea mai frumoasa din oras este Vechea Piata. Este inima orașului si a treia ca marime din Polonia, si gazduieste foarte multe obiective, cum ar fi: Vechea Primarie, Fosta Cancelarie, fantana zeitei Proserpina, precum si alte fantani care ii infatiseaza pe zeii Neptun, Apolo si Marte. Tot aici in piata gasim cafenele, restaurante, pub-uri, cluburi, diverse zone cu suveniruri.

Sunt foarte multumit ca am inclus acest oras in excursia noastra si daca aveti drum prin zona, sfatul meu este sa nu il evitati.


Ne continuam calatoria cu urmatoarea destinație - Wroclaw. Un orasel la fel de simpatic precum si cele de dinaintea lui, are foarte multe lucruri de oferit. 

Inima acestui oras este Piata Centrala sau Piata Rynek. O zona foarte frumoasa, plina de case frumos coloarate, multe dintre ele adapostind la parter restaurante, cafenele sau magazine. In piata gasim Primaria, precum si impresionanta Biserica Sf Elisabeta.

Wroclaw este traversat de raul Oder si plimbarea pe malurile lui este foarte placute. Sunt un mare fan al zonelor de promenada de pe malul apelor si fiecare oras care are asa ceva ma cucereste instant.

Dar Wroclaw are foarte multe obiective de vizitat, amintesc doar cateva aici: Catedrala, Universitatea, Raclawicka, Panorama Rotunda, Muzeul National, Palatul din Wroclaw, Sala Centenarului, si multe altele.

Un orasel foarte simpatic, pe ale cărui strazi ne-a facut mare placere sa ne plimbam si sunt sigur ca oricine ii va trece pragul o sa simta acelasi lucru.


Si am ajuns in al doilea oras al Poloniei, Cracovia. La fel ca Varsovia, este traversat de raul Vistula si are o zona foarte frumoasa de promenada amenajata pe mal, unde poti face plimbari, atat pe jos cat si cu diverse ambarcatiuni, poti servi masa la diversele restaurante de unde poti admira apusul si poti face niste poze ideale pentru Instagram.


Unul dintre cele mai importante obiective de aici este Castelul Wawel. Este impozant si nu poate fi trecut cu vederea. Este asezat pe varful unui deal, la sud de orasul vechi si are o mare valoare istorica. Aici a trait familia regala atunci cand Cracovia era capitala regala a Poloniei. Intrarea este gratuita, dar trebuie sa iti cumperi bilete daca vrei sa vizitezi diversele muzee, catedrala, castelul sau barlogul dragonului.


Piata Centrala din Cracovia este cea mai mare piata medievala din Europa si este inconjurata de multe case istorice. La orice ora este plina de muzica si fel de fel de artisti stradali. Poti sa o vizitezi la orice ora, chiar e indicat sa treci prin ea si ziua, dar si dupa lasarea serii. De acolo poti lua o trasura care sa te plimbe prin oras, pentru o experienta de neuitat. In Piata se gasesc si casute cu diverse lucruri de cumparat - de la magneti, dulciuri, waffles, pana la articole vestimantare si de decor. Piata este foarte animata la orice ora, dar intr-o sambata seara este o forfota de nedescris.


Auzind ca in Cracovia exista un muzeu in care pot vedea o opera a lui Leonardo Da Vinci, nu am ezitat sa ii calc pragul, Muzeul Czartoryski. Aici gasim celebra lui opera Dama cu hermina, pe care am admirat-o minute in sir. Dar nu este singurul tablou care merita admirat, acest muzeu avand o vasta colectie de tablouri foarte apreciate.


Alte locuri cu adevarat impresionate din oras ar mai fi Bazilica Sf Maria, cladirea Sukiennice, Turnul Primariei, monumentul lui Adam Mickiewicz, Muzeul de Ceara, Fortareata Barbakan, Poarta Florian si multe multe altele.

Acest minunat oras nu poate fi descris in zeci de pagini, cu atât mai puțin in cateva randuri. Nu pot sa zic decat sa mergeti acolo si sa va minunati cu ochii vostri.

Si astfel, dupa 11 zile de plimbari, descoperiri, sute de poze si o multumire sufleteasca imensă, ne-am intors acasa cu zeci de amintiri. O vacanta foarte frumoasa, in care am reusit sa bifam aprope tot ce ne-am propus. Va invit sa mergeti sa vizitati Polonia pentru ca merita!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu