duminică, 13 iunie 2010

Rodica Ojog-Brasoveanu: Necunoscuta din congelator

Fiind un fan al romanului politist, si in principal al lui Sherlock Holmes si a Agathei Christie, am spus ca este momentul sa incerc si romanul politist de la noi. Si bineinteles ca cea mai buna alegere este Rodica Ojog-Brasoveanu. Supranumita "Agatha Christie a Romaniei", Rodica Ojog-Brasoveanu reprezinta romanul politist de la noi din tara. Cand vorbesti de roman politist in Romania, vorbesti de ea. Si am spus ca este momentul sa incerc, sa vad daca comparatia este corecta, si am avut surpriza sa vad ca asa este. In mod paradoxal (sau nu), eu am inceput cu ultimul sau roman. Pura intamplare.

Un roman bine structurat, itele legate foarte strans. Secretele cele mai murdare care ies la iveala pe parcursul romanului, o intriga reusita si un deznodamant neasteptat. Cam astea ar fi in mare calitatile acestui roman.

Povestea noastra se deuleaza undeva in anii '90. Unde dupa caderea regimului comunist, Romania se afla in plin ascensiune, in plina dezvoltare. Harald Balacescu, functionar superior la Ambasada Romana din Statele Unite se intorcea in tara dupa o absenta de opt luni. Harald era un pedant, prevazator pana la obsesie, controla maniacal orice incapere pe care o parasea: sa fie tigarile bine stinse, lumina si robinetele inchise. Ajuns in apartamentul personal aflat in apropiere de fosta Casa a Poporului, Harald isi aeriseste casa inchisa in ultimele opt luni, verifica sa vada daca totul era in regula, cand ceva îi atrage atentia. Congelatorul era bagat in priza. Nu stia sa il fi lasat asa. Din instinct deschide usa congelatorului si se dadu un pas inapoi, ingrozit de ceea ce vedea: "un cap de femeie, retezat imediat sub barbie, il tintuia cu gavanele goale ale ochilor scosi."

Inspectorul Dinu Manescu este cel care preia cazul. O personaj foarte bine construit de catre autoare. Un tip sic, foarte inalt, excesiv de suplu, incredibil de blond, ochii albastri, exagerat de bine si de conventional imbracat, la volanul unui Chevrolett decapotabil sugera prototipul de aristrocrat englez. Nu se stiau foarte multe despre el. Locuia cu taica-sau, un avocat retras de mult de la bara, un om de optzeci de ani, in o vila pe pe langa Lacuri. Un dandy modern, un politist atipic, care lucra doar din pasiune, din dorinta de a face ceva, salariul si beneficiile din viata de politist interesandu-l foarte putin. Dar avand o inteligenta aparte si un spirit de observatie iesit din comun. Astfel detectivul lui Ojog-Brasoveanul poate rivaliza cu Sherlock Holmes sau Hercule Poirot.

La putin timp intr-un put din Blegesti, este gasita o mana care apartinea necunoscutei din congelator. Si lucrurile o iau razna din nou cand in blocul lui Harald Balacescu, vecinii acestuia primesc cate un colet cu cate o parte componenta a corpului. Pentru ca in final ceea ce mai ramanea din necunoscuta sa fie trimisa tot intr-un colet pe adresa politiei. Totul era in ceata. Cu ce psihopat au de aface? Cine era criminalul si de ce abia acum s-a hotarat sa scape de cadavru? Sau de ce a ales acele familii pentru a trimite colete?? Ce aveau ele in comun? Acestea erau intrebarile si nedumeriile politiei. Iar inspectorul Manescu era cel care trebuia sa faca lumina intr-un caz asa de intortocheat. Si cum era de asteptat, ies la suprafata secrete vechi si demult ingropate.

Un roman reusit, care te tine cu sufletul la gura, o actiune foarte bine structurata. Faptele sunt foarte bine relatate. Rodica Ojog-Brasoveanu isi merita renumele si statul.Merita citit chiar si din pura curiozitate. Nu o sa regretati.

4 comentarii:

Scufitza Rosie spunea...

Cata rabdare, si probabil, timp, ai tu sa citesti!!! Cand vad prezentarile tale de carte parca ma ambitionez si spun ca o sa citesc si eu mai mult, dar...n-am mai citit o carte cam de multa vreme :( Noroc cu tine, ca mai aflu si eu ce e nou si ce merita citit. Macar atat sa stiu si eu :)

ustefan spunea...

?Timp nu pot sa spun ca am foarte mult, in schimb pot sa-ti spun ca imi place sa citesc. Si cand iti place ceva iti faci timp. Si nu e timpul pierdut sa te apuci de citit;)

Anonim spunea...

Tocmai am terminat si eu de citit aceasta carte. La fel ca si tine, si eu am inceput cu aceasta ultima carte a Rodicai ojog Brasoveanu. Mi-a placut foarte mult, nu imi mai venea s-o las din mana, iar de inspectorul Manescu aproape ca m-am indragostit.Bineinteles, in final fiecare personaj a avut farmecul au aparte, iar deznodamantul mi s-a parut foarte interesant! Cu siguranta o carte care merita citita:)

ustefan spunea...

Ai foarte mare dreptate. Este o carte foarte reusita si care cu siguranta merita citita. Citind in comparatie si romanele Agathei Christie, putem spune cu siguranta ca stilurile sunt asemanatoare si cartile celor doua autoare foarte captivante

Trimiteți un comentariu